Mgr. Petra Urbancová

fyzioterapie - podologie - shiatsu
telefon: 732 405 049
Jaselská 542/32, 160 00 Praha 6

Blog

Nedávno se mi přes portál na volné noze dostal do ruky tento článek o rizicích kardiovaskulárních onemocnění při dlouhém sezení. Znovu jsem si uvědomila, že většinu mých klientů tvoří lidé, kteří tráví většinu svého dne v sedě.

Stala se dnešní generace člověkem sedícím? A jaká rizika nám to přináší?

 

image

 

Na toto téma bylo zpracováno velké množství studií

A všechny se shodují na tom, že nejzávažnějším rizikem je omezení krevního oběhu a tím pádem možnost vzniku kardiovaskulárních onemocnění včetně hluboké žilní trombózy. Ale to není všechno. Co nám tedy může sezení ještě způsobit?

 

  • snižuje aktivitu enzymu lipoproteinová lipáza, který pomáhá spalovat tuk,
  • snižuje hustotu kostní tkáně, čímž zvyšuje riziko vzniku zlomenin,
  • zužuje průměr cév a zvyšuje krevní tlak, což zvyšuje riziko vzniku nemocí srdce,
  • negativním způsobem ovlivňuje hladinu krevního cukru a cholesterolu,
  • zvyšuje riziko vzniku nádorů prsu a tlustého střeva,
  • zkracuje život
  • na pohybovém aparátu navíc způsobuje:
  • otoky dolních končetin
  • uskřipnutí sedacího nervu
  • bolesti zad a krční páteře
  • bolesti hlavy
  • bolesti předloktí, zápěstí, brnění rukou

 

Kolik času během dne prosedíme?

Člověk stráví v kanceláři průměrně 80 000 hodin ročně, z toho cca 70 000 v sedě. To ale není všechno. Sedíme v autě nebo tramvaji cestou do práce, sedneme si ke každému jídlu, trávíme v sedě čas večer s přáteli nebo rodinou. Čas strávený v sedě se navíc zvyšuje s věkem a riziko kardiovaskulárních onemocnění vzrůstá.

 

Pohybová soustava člověka je stavěná na pohyb

A v tom je také hlavní odpověď na otázku, co s tím. Vědci nyní doporučují nesedět více než 30 minut v kuse. Zkuste proložit svůj pracovní den procházkami. Projděte se cestou do práce, ale i na oběd, nebo alespoň pro vodu nebo ke kopírce. Pokud máte možnost, zacvičte si během dne. Celkově omezte aktivity provozované v sedě, je spousta činností, při kterých se dá i stát. Zkuste strávit alespoň jeden den v týdnu pohybem. Místo pozvání kamarádky na kafe ji pozvěte na procházku, zkuste vymyslet společný sport. Travte s dětmi více času venku. Pokud je budete brát ven za každého počasí, budou navíc otužilé a méně nemocné.

 

Pomoci může i úprava pracovního prostředí

Jak si upravit pracovní prostředí, abychom ulevili bolestem pohybového aparátu, jsem popsala zde. Další možností je práce ve stoje, která nyní nabývá na popularitě. Pomoci vám mohou nastavitelné stoly např. firmy ergio, případně sit2stand.

Krásné dny v pohybu, ale třeba také ve stoje nebo vleže přeje Petra

 

Mgr. Petra Urbancová

Jaselská 542/32, 160 00 Praha 6

mobil:  732 405 049

© 2019 PUrehab
ič. : 76646696, firma je zapsána v živnostenském rejstříku MěÚ Mariánské Lázně, není plátce DPH

fb purehab

Tento web používá soubory cookies. Dalším procházením těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Proč?